Formarea
poporului român şi a limbii române
1. Formarea popoarelor romanice
Etnogeneză este un termen care provine din limba
greacă (ethnos=popor; genesis=naştere, formare) şi defineşte procesul complex,
etnic şi lingvistic, de naştere a unui popor.
Popoarele romanice s-au format printr-un proces de
dublă asimilare. Mai întâi asimilarea autohtonilor de către romani, prin
procesul de romanizare. În cea de-a doua etapă s-a produs asimilarea
migratorilor de către populaţiile romanizate.
Român
|
Italian
|
Francez
|
Spaniol
|
Portughez
| |
Substrat – elementul
autohton
|
Daco-moesic
|
italic
|
galic
|
celtiberic
|
lusitan
|
Strat
|
latin
| ||||
Adstrat – elementul
migrator
|
slavic
|
germanic
| |||
2. Formarea poporului român
Poporul român a luat naştere în spaţiul larg
daco-moesian, între secolele II – VII/VIII. Etnogeneza românească a avut, la fel ca şi în
cazul celorlalte popoare romanice, două etape. Prima a fost reprezentată de
romanizare, iar cea de-a doua de asimilarea slavilor.
Romanizarea a fost procesul complex, etnic şi
lingvistic, desfăşurat pe o perioadă îndelungată, prin care geto-dacii şi-au
însuşit elemente ale culturii şi civilizaţiei romane. Acest proces a cunoscut
din punct de vedere cronologic mai multe etape. Din sec I î.Hr. şi până în 106
romanizarea este neoficială. Din 106 până în 271 romanizarea se desfăşoară în
mod organizat, prin acţiunea unor factori oficiali şi neoficiali. Anul 271 nu
marchează ruperea relaţiilor cu lumea romană. Romanizarea continuă până în sec
VII sub formă neoficială.
Preluarea elementelor din
cultura şi civilizaţia romană s-a realizat în cei 165 de ani pe diferite căi,
prin acţiunea diferiţilor factori. Aceştia pot fi împărţiţi în factori oficiali
– armata, administraţia şi factori neoficiali – coloniştii, veteranii,
urbanizarea, religia.
Cel mai important factor
al romanizării, care a acţionat atât oficial, cât şi neoficial, a fost limba
latină, factorul esenţial. La început limba latină era vorbită de geto-daci
doar în relaţiile cu autorităţile. Treptat, aceasta este preluată şi în cadrul
comunităţii, pentru ca în final latina să se vorbească şi în familie, copiii
geto-daci să fie botezaţi cu nume latine, iar limba maternă să fie uitată.
Armata va fi unul dintre
factorii cu acţiune oficială. În provincia Dacia vor fi aduse noi legiuni.
Autohtonii se puteau înrola în trupele auxiliare.
Veteranii erau militari
lăsaţi la vatră şi care preferau să rămână în Dacia şi să-şi întemeieze
familii. Aici primeau un lot de pământ, o recompensă bănească, o slujbă în
administraţie şi se bucurau de respect în cadrul comunităţii.
Coloniştii erau locuitori
aduşi în Dacia de la tot cuprinsul Imperiului Roman, din cadrul popoarelor
anterior cucerite. Ei erau folosiţi în agricultură sau în exploatările miniere.
Romanii au construit în
Dacia noi oraşe. Acestea erau de două feluri: colonii şi municipii. Colonia era
un oraş construit după modelul Romei şi în care nu aveau voie să locuiască
decât cetăţeni romani. În municipii puteau locui şi necetăţeni.
Procesul de romanizare s-a
făcut simţit şi în religie, prin apariţia a două fenomene: sincretismul şi
interpretatio romana. Contopirea mai multor zeităţi din mitologii diferite a
purtat numele de sincretism. Prin interpretatio romana se înţelege adorarea
zeităţilor geto-dace sub nume romane.
În secolul III, la
graniţele provinciei se înmulţesc atacurile. Acestea vin atât din partea
dacilor liberi (carpii şi costobocii din Moldova, dacii mari din Maramureş),
cât şi din partea primilor migratori (goţii). În aceste condiţii împăratul
Aurelian ia hotărârea abandonării provinciei. Retragerea armatei şi a
administraţiei din Dacia în 271, la sud de Dunăre, a purtat numele de
„retragerea aureliană”.
După 271 în spaţiul de la
nord de Dunăre există continuitate de viaţă şi de locuire. Retragerea aureliană
nu înseamnă, aşa cum afirmă teoria imigraţionistă, şi retragerea la sud de
Dunăre, a autohtonilor romanizaţi. Continuitatea populaţiei romanizate în
spaţiul daco-moesic este demonstrată de numeroase dovezi arheologice şi
lingvistice. În primul rând, limba latină continuă să fie vorbită în Dacia şi
după 271. dovadă stă Donariul de la Biertan, a cărui inscripţie e în latină.
Apoi, în secolul patru, se fortifică porţile amfiteatrului din Sarmizegetusa.
Tot în această zonă au fost descoperite monezi, datate de asemenea pentru
secolul IV. Numeroasele obiecte creştine descoperite şi terminologia creştină a
limbii române sunt tot dovezi ale continuităţii, la fel ca şi hidronimia şi
hidronimia.
Cea de-a doua etapă a
etnogenezei româneşti este reprezentată de venirea slavilor. Aceştia îşi fac
apariţia în spaţiul nord-dunărean în sec VI. Aici ei întâlnesc aşezări
daco-romane, lângă care unii se statornicesc, iar alţii îşi continuă drumul
spre Imperiul Bizantin. După anul 602, când se prăbuşeşte apărarea bizantină pe
Dunăre, slavii trec în masă dincolo de fluviu, fapt care are drept urmare
ruperea în două a romanităţii orientale şi împingerea moesilor romanizaţi spre
sudul Peninsulei Balcanice,
Prezenţa slavilor prin daco-romani nu a putut
schimba caracterul romanic al autohtonilor. O influenţă mai însemnată au avut-o
totuşi asupra limbii şi organizării social-politice şi religioase a poporului
român, aflat în perioada respectivă în plin proces de formare.
3. Formarea limbii române
Prin structura gramaticală
şi prin fondul principal de cuvinte, limba română este o limbă romanică.
- Substratul este reprezentat de limba vorbită de geto-daci, din care s-au păstrat aproximativ 150 – 170 de cuvinte (spre exemplu: buză, ceafă, copil, moş, prunc, zestre, vatră, cătun, baci, urdă, brad, mazăre, barză etc. ).
- Stratul limbii române este latin, reprezentând 60% din fondul lexical.
- Adstratul are influenţe slave puternice, dar fără să schimbe caracterul latin al limbii române (exemple: boier, voievod, Bistriţa, Dâmboviţa, Târgovişte, Zlatna, Dan, Radu, Pârvu).
4. Primele atestări ale românilor
Poporul român începe să
fie atestat în izvoarele scrise din sec VII sub diferite denumiri, de „romani”,
„vlahi”, „blahi” etc. Prima atestare aparţine, în sec VII, lucrării militare
„Strategikon”, a împăratului Mauricius, locuitorii de la nord de Dunăre apărând
aici sub denumirea de „romani”. În sec VIII, într-o însemnare de la mănăstirea
Castamonitu, de pe Muntele Athos,
românii apar sub numele de „vlaho-rinchini”. În secolul X ei sunt atestaţi în
scrierile a doi împăraţi bizantini, Constantin Porfirogenenul şi Vasile II, iar
în sec XI într-o nouă lucrare „Strategikon”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu